۱۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۰
تعداد بازدید: ۱۶۶۵۲۲
نصرالله دریابیگی در گفتگو با «خطوط» از نقش پر رنگ« امکان» می‌گوید:
«اتحادیه مرکزی تعاونی‌های مصرف کارگران ایران» یا همان «امکان» یک تعاونی برای حمایت از معیشیت و زندگی کارگران است، تعاونی که حالا دبیر اجرایی خانه کارگر قائمشهر، درباره شان می گوید وضعیت شان به اندازه‌ای اسفبار شده است...
کد خبر: ۱۱۹۹۲


 حق کارگران را به یغما بردند!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ نصرالله دریا بیگی با انتقاد شدید از بی‌توجهی به تعاونی‌های مصرف و مسکن کارگری گفت: در حالیکه می‌بایست بخش قابل توجهی از چرخه اقتصاد در قالب تعاونی به حرکت در آید، تعاونی‌ها نقش و جایگاه تأثیرگذاری در اقتصاد ندارند.
دریابیگی با اعلام اینکه بر مبنای اصول ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی، می‌بایست ۲۵ درصد اقتصاد کشور در دست تعاونی‌ها باشد گفت: امروزه سهم تعاون در اقتصاد به ۵ درصد هم نمی‌رسد و این تفاوت معنادار نشان می‌دهد که تا چه اندازه نسبت به این ظرفیت بزرگ اقتصادی بی‌توجه هستیم.
وی با اشاره به اینکه جامعه کارگری می‌بایست از ظرفیت تعاونی به بهترین نحو ممکن استفاده کند گفت: در گذشته به ویژه سال‌های اول انقلاب، تعاونی‌های کارگری فعالیت گسترده و نقش برجسته‌ای در مدیریت اقتصادی داشتند، اما به مرور زمان نسبت به تعاونی‌ها بی‌مهری صورت گرفت و باعث شد که این ظرفیت بزرگ به هدر برود.
دبیر اجرایی خانه کارگر قائمشهر با اعلام اینکه تعاونی مصرف امکان خدمات بسیاری به کارگران کرده است گفت: شرایط تعاونی‌های مصرف کارگری به اندازه‌ای اسفبار شده که درصد قابل توجهی از آن‌ها منحل، تضعیف یا ر‌ها شده‌اند و در خوش بینانه‌ترین حالت، تعداد تعاونی‌های مصرف فعال کارگری به ۱۰ درصد هم نمی‌رسد.

 حق کارگران را به یغما بردند!
وی تضعیف تعاونی‌های مصرف کارگری را زیر پا گذاشتن قانون اساسی دانست و گفت: مهمتر آن که مقام معظم رهبری در قالب ابلاغ اصل ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی، بر کاهش تصدی‌گری دولت و افزایش نقش تعاونی و بخش خصوصی در اقتصاد تأکید کردند، اما تضعیف تعاونی‌های کارگری نشان می‌دهد که مسئولان تا چه اندازه در مسیر ولایت مداری حرکت می‌کنند.

گذشته به ویژه سال‌های اول انقلاب، تعاونی‌های کارگری فعالیت گسترده و نقش برجسته‌ای در مدیریت اقتصادی داشتند، اما به مرور زمان نسبت به تعاونی‌ها بی‌مهری صورت گرفت و باعث شد که این ظرفیت بزرگ به هدر برود.

دریابیگی با انتقاد شدید از اینکه دولت قصد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را دارد گفت: بهانه دولتمردان برای حذف ارز دولتی، فساد در تخصیص ارز و توزیع کالا‌های آن است، در حالیکه اگر به تعاونی‌ها میدان می‌دادند و ارزی که در اختیار افراد معلوم الحال قرار گرفته و به انحراف رفته، اگر در اختیار تعاونی‌ها به ویژه تعاونی مصرف کارگران قرار می‌گرفت، نه تنها این ارز به هدر نمی‌رفت، بلکه مسیر توزیع آن و جامعه هدف مشخص بود.
وی با اشاره به اینکه دولت اعلام کرده قصد دارد با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، تفاوت آنرا تا ارز آزاد به صورت یارانه نقدی در اختیار مردم قرار دهد گفت: این بزرگترین اشتباه دولتمردان در سال‌های گذشته بوده و از این پس نیز خواهد بود.
دبیر اجرایی خانه کارگر قائمشهر با یادآوری اینکه دولت‌ها همواره سعی در پول پاشی داشته‌اند که عمق این فاجعه را در هدفمندی یارانه‌ها دیدیم گفت: ریشه عمده گرانی‌ها، ناشی از اجرای هدفمندی یارانه‌ها و آزاد کردن قیمت‌ها بوده است.

ارز دولتی به جای واردات کالای اساسی به فساد کشیده شد!

وی با یادآوری اینکه در گذشته کارگران بن کارگری دریافت می‌کردند گفت: کالا‌های اساسی در اختیار تعاونی‌های امکان قرار می‌گرفت و از ابتدای سال، کارگران با بن‌هایی را که دریافت می‌کردند، به خرید کالای اساسی از تعاونی‌های مصرف می‌پرداختند، امروزه نیز دولت باید همان مسیر را طی کند و کالا‌های اساسی را با ارز دولتی خریداری کند و در اختیار تعاونی‌های مصرف قرار دهد.
دریابیگی با اعلام اینکه کارگران و بازنشستگان مهمترین مطالبه گران عرصه اقتصاد هستند گفت: اگر به کارگران اعلام کنیم که می‌توانند به تعاونی‌های مصرف امکان مراجعه و ماهیانه معادل ۸۵۰ هزار تومان حق بن را کالای اساسی با ارز دولتی از تعاونی‌های مصرف تهیه کنند، آنگاه هیچ کس نمی‌تواند از ارز دولتی سوءاستفاده کند، زیرا کارگران و بازنشستگان سر ماه کالای خود را مطالبه می‌کنند و اگر ارز دولتی به جای واردات کالای اساسی، در مسیر دیگری به فساد کشیده شود، به سرعت مشخص خواهد شد.
وی با اعلام اینکه به اعتراف مسوولان، ارز دولتی به افراد خاصی پرداخت شده که به انحراف رفته و هرگز پیگیر آن‌ها نمی‌شوند گفت: بعد از گذشت سال‌ها هنوز معلوم نیست ارز دولتی کجاست و چه کسانی آن را به یغما برده‌اند، زیرا مسیر هزینه کرد آن مشخص نبوده و جامعه هدف مطالبه‌گر آن نشده است.

برچسب ها: بن کارگری حفظ قدرت خرید کارگران اتحادیه کارگری کارگران سبد معیشت کارگران کارفرمایان کارگر و کارفرما وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
ارسال نظر
آخرین اخبار